Урок ____________ 6 клас біологія Дата_____________
Утворення нових клітин. Ріст клітин.
Мета.
Освітня. Розширити знанняучнів про клітину рослин та процеси, які в них відбуваються, зосередивши увагу на утворенні нових клітин та їх рості;розкрити поняття «хромосоми», «спадковий матеріал», «ліпіди».
Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати біологічні процеси на прикладі розмноження клітин та їхньому рості, розвивати уміння робити відповідні висновки і узагальнення.
Виховна. Виховувати почуття гордості за наукові досягнення вчених у вивченні важливих процесів, що відбуваються в клітині.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Форма уроку. Синтетична.
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно - рецептивні:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з посібників нових знань.
2.Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Візуальний: схематичні малюнки.
5. Інтерактивні: 2-4-разом, акваріум, аналіз ситуації, мікрофон.
6. Когнітивні: метод фактів, метод символічного бачення.
7. Креативні: метод образної картинки. .
8.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв язки: література, природознавство, історія.
Матеріали та обладнання: малюнки, таблиці, динамічний посібник «Клітина», м\м дошка.
Основні поняття та терміни: ядро, ядерце, ядерний сік, хромосоми, спадкова інформація,
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Повторення знань про транспорт речовин у клітині, заповнивши декілька схем на дошці.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Ми повинні з’ясувати досить важливе запитання:
-Чи є в клітині центр діяльності?
-Як забезпечується точна передача спадкового матеріалу від материнської клітини дочірнім?
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Клітини як одноклітинних, так і багатоклітинних організмів виявляють такі властивості живого: вони ростуть, розвиваються й розмножуються.
Крім усіх вивчених структур клітини, у ній є головна складова частина – ядро. Воно оточене власною оболонкою, що забезпечує транспорт певних речовин з ядра в цитоплазму клітини й навпаки. Внутрішнє середовище – ядерний сік. До складу ядра входять структури з білків і ДНК, які під час поділу клітини ущільнюються в хромосоми.
Хромосоми – щільні структури, які можна помітити лише під час поділу клітини. До складу хромосом входять молекули ДНК, які зберігають спадкову інформацію організму.
Одними з основних ознак живих організмів та їхніх клітин - здатність до росту і розмноження. Всі клітини ростуть і доростаючи до певного стану вони починають ділитися. Поділ клітин – досить складний процес. (робота на електронній дошці: поділ клітини).
ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
Розглянути етапи поділу клітини.
Основні функції ядра: збереження спадкової інформації та регуляція життєвих процесів у клітині. Насамперед ядро регулює процеси утворення білків.
Під час поділу клітини зазвичай утворюються дві дочірні, які є точною копією материнської.
Здатність клітин до розмноження забезпечує безперервність існування життя на нашій планеті.
V. Узагальнення та систематизація знань.
1. Розміри клітин збільшуються завдяки:
а) росту; б) розмноженню.
2. Безперервність життя на Землі забезпечується:
а) ростом клітин; б) розмноженням клітин; в) обміном речовин; г) подразливістю клітин.
3. Установіть послідовність поділу клітин: а) утворення двох дочірніх клітин;
б) розміщення хромосом посередині клітини; в) розходження частин хромосом до різних кінців клітини; г) ущільнення хромосом; д) поділ цитоплазми материнської клітини.
4. Установіть відповідність між органелами рослинної клітини та їхніми функціями (одна зайва).
А ядро
Б рибосоми
В хлоропласти
Г вакуолі з клітинним соком
1 фотосинтез
2 зберігання поживних речовин
3 захист від впливів зовнішнього середовища
4 участь в утворенні білків
5 місцезнаходження хромосом
VІ. Підведення підсумків уроку.
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання